🔎 Onze praktijk Mijn Portaal Ik heb spoed

Afspraak

Ik heb nu een huisarts nodig, wat moet ik doen?

In een levensbedreigende situatie bel je direct 112. Niet levensbedreigend, wel spoed? Je kunt ons bereiken op 0416 691 260. Buiten de openingstijden van onze praktijk staat  de huisartsenpost voor je klaar, te bereiken op 088 876 5050.

Wanneer bel ik de huisartsen spoedpost?

Wanneer de huisartsenpraktijk dicht is, kun je de huisartsen spoedpost bellen, maar let op: De huisartsen spoedpost bel je in de avonden, nachten, weekenden en tijdens feestdagen alleen wanneer je dringend medische zorg nodig hebt. Er is sprake van spoed. Is er geen sprake van spoed? Dan wacht je tot de volgende werkdag en bel je je eigen huisarts. Wil jij meer informatie over wanneer je de huisartsenpraktijk belt en wanneer je de huisartsen spoedpost belt? Klik dan op onderstaande link. Deze website is gemaakt door de huisartsenposten in Brabant.


Lees meer informatie

Op welke manier(en) kan ik een afspraak maken?

Alle patiënten van 16 jaar en ouder kunnen direct een afspraak maken via het portaal. Als ouder kun je voor afspraken voor kinderen jonger dan 16 jaar gebruikmaken van je eigen account. Twijfel je of je wel een afspraak nodig hebt? Check je gezondheidsklacht bij 'ik wil graag een afspraak maken' of vraag het online aan je huisartsen. Wil je liever de assistente aan de lijn? Bel 0416 691 260.

Wat kan ik met 'moetiknaardedokter.nl'?

Twijfel je of je naar de huisarts moet met jouw specifieke klacht? Op moetiknaardedokter.nl vind je meer informatie over jouw klacht en wanneer je contact op moet nemen met de huisarts.


Download de gratis app

Je vertelt de app wat jouw geslacht is, hoe oud je bent, waar je last van hebt en wat jouw klacht is. De app bepaalt aan de hand van jouw symptomen of én wanneer contact met de huisarts nodig is. Op die manier weet je wat je moet doen en voorkom je onnodig wachten bij de huisarts of huisartsenpost. Download hier voor Google Play of AppStore.

Wat kan ik met de MedGemak app?

De MedGemak app is speciaal gemaakt voor je smartphone en biedt een aantal voordelen bovenop MijnGezondheid.net. Dit kun je met de MedGemak app:
-        Veilig én snel inloggen
-        Handige inneemwekker voor je medicijnen instellen
-        Een foto of bijlage meesturen als je online een vraag stelt aan je huisarts
-        Een afspraak inplannen bij je huisartsenpraktijk


Aan de slag met de MedGemak app
Stap 1: Nog geen MijnGezondheid.net account? Vraag hier je account aan
Stap 2: Download hier gratis de MedGemak app
Stap 3: Koppel de app aan jouw MijnGezondheid.net account

Stap 4: Voer in de MedGemak app jouw activatiecode en geboortedatum in en registreer je toestel. Jouw activatiecode vind je in MijnGezondheid.net.

Waarom vraagt de assistente waarom ik een afspraak met de huisarts wil maken?

Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van jouw contact. Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van jouw eventuele klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met jouw informatie om te gaan.

Waarvoor kan ik online een afspraak maken bij de assistente?

Je kunt online een afspraak bij de assistente maken voor de volgende medische handelingen:
-        Aanstippen van wratten
-        Vitamine B12 injectie
-        Oren uitspuiten
-        Hechtingen verwijderen
-        Injecties geven
-        Bloeddruk meten
-        Maken van een uitstrijkje


Maak hier online je afspraak.

Ik wil mijn huisarts online een bericht sturen

Heb je een vraag voor je huisarts? Stel je vraag heel eenvoudig online via jouw portaal (e-consult). Je kunt ook eenvoudig foto’s of documenten meesturen. Dit gebeurt op een beveiligde manier. Je ontvangt op werkdagen binnen 48 uur  antwoord.

Ik wil graag een huisbezoek aanvragen

Het kan voorkomen dat je klachten zodanig zijn dat je niet naar de praktijk kunt komen voor het spreekuur. Wij bezoeken dagelijks patiënten die fysiek niet in staat zijn om zelfstandig dan wel met begeleiding naar onze praktijk te komen. We willen je dringend vragen om bij het aanvragen van een huisbezoek kritisch te kijken of een huisbezoek echt nodig is. Een huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar de praktijk te komen.


Voor het aanvragen van een huisbezoek bel je in de ochtend naar 0416 691 260. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek nodig is. Heeft je huisbezoek spoed? Toets dan 1 in bij het menu als je de assistente belt.

Ik ben 16 jaar, moet ik zelf een afspraak maken?

Ja, als je 16 jaar of ouder bent maak je zelf de afspraak bij de huisartsenpraktijk. Als ouder mag je mee als jouw kind daar toestemming voor geeft. Jongeren vanaf 16 jaar beslissen zelfstandig en hebben een zelfstandig recht op informatie. Een uitslag wordt dan ook niet gedeeld met de ouder (zonder toestemming) en het dossier is uitsluitend inzichtelijk voor de jongere. Ook mogen jongeren van 16 jaar of ouder zelf beslissen over een eventuele behandeling.

Kan ik beeldbellen met mijn huisarts?

Jazeker! Dit kan met je eigen huisarts of praktijkondersteuner. Je kunt hiervoor een belafspraak maken met de assistente op 0416 691 260. Zorg je wel voor een goede verbinding en voldoende privacy?

Is er ook een telefonisch spreekuur?

Voor eenvoudige en korte vragen kun je gebruik maken van het telefonisch spreekuur. Hiervoor bel je bij voorkeur ’s ochtends tussen 08.00 en 10.00 uur met de assistente via 0416 691 260. De huisarts belt je terug. Blijf telefonisch bereikbaar. Meestal kan de vraag ook online beantwoord worden. We adviseren om je vraag eenvoudig via jouw portaal te stellen en de huisarts zal deze zo snel mogelijk beantwoorden.

Hoe kan ik mijn bezoek aan de huisarts voorbereiden?

Of je nu een online afspraak hebt of naar de huisarts gaat, zorg dat je altijd voorbereidt bent zodat de huisarts je beter kan helpen. Handig is om het op te schrijven. Vertel kort en duidelijk wat je klacht is. Lees het voor je afspraak nog even door. Schiet je nog iets anders te binnen? Schrijf het erbij! Houd het bij de hand tijdens de afspraak en noteer de antwoorden van de huisarts. Zo kun je het later makkelijk teruglezen. Of bekijk vooraf jouw dossier in je portaal voor meer informatie.


Voor afspraken met de praktijkondersteuner maken we soms gebruik van vragenlijsten. Als de vragenlijsten gebruikt worden krijg je die vooraf aan de afspraak toegestuurd. Vul deze lijst vooraf in zodat dit tijdens het consult besproken kan worden.

Moet ik ook een afspraak maken voor het inleveren van urine, ontlasting of andere materialen voor laboratoriumonderzoek?

Ja, dat is nodig. Als je urine, ontlasting of andere materialen zoals speeksel moet inleveren, krijg je een potje mee van je huisarts. Je kunt het materiaal tijdens openingstijden op afspraak inleveren.

Wanneer moet ik contact opnemen bij een moedervlek?

Moedervlekken ontstaan door een ophoping van een bruine kleurstof in de huid. Ze kunnen verschillende vormen en grootte aannemen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld vlak, hobbelig, rond of ovaal zijn. Moedervlekken kunnen geen kwaad en geven over het algemeen geen klachten.


In sommige gevallen kan er een afwijkende moedervlek ontstaan wat een voorteken kan zijn van huidkanker. Je neemt contact  met ons op als:

-        de moedervlek geen onafgebroken kleur of vorm heeft

-        de moedervlek kleuren bevat als blauw, rood, wit of zwart

-        de moedervlek 6 millimeter of groter is

-        de moedervlek ineens veranderd van vorm, dikte, grote en kleur

-        de moedervlek jeukt

-        de moedervlek bloed

-        er zweertjes of korstjes op je moedervlek komen


Meer informatie over moedervlekken​​​​​​​

Kan ik een afspraak ook online inplannen?
Helaas staat deze functie op dit moment uit vanwege COVID-19. Er komen bij ons veel kwetsbare mensen in de praktijk en wij proberen een zo veilig mogelijke omgeving te creëren. Als er online afspraken worden gepland hebben wij er geen zicht op of diegene corona gerelateerde klachten heeft. Zodra er een functionaliteit komt waarbij deze vragen worden gesteld tijdens het maken van een online afspraak zullen wij deze mogelijkheid uiteraard weer aanzetten.
Ik wil graag mijn afspraak annuleren
Het kan gebeuren dat je afspraak niet door kan gaan. Bel in dat geval tenminste 3 uur maar bij voorkeur 24 uur van te voren en geef door dat je niet komt. Een andere patiënt kan dan worden ingepland.

Het komt helaas regelmatig voor dat een patiënt een afspraak maakt en vervolgens niet verschijnt. Hiermee gaat veel tijd verloren. Er is immers tijd voor je gereserveerd.

De eerste keer sturen wij een waarschuwing, de tweede keer zijn we helaas genoodzaakt een rekening te sturen.
Deze rekening wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed en dien je zelf te betalen.
Ik heb een wratje die ik weg wil laten halen, kan dat bij de huisarts?
Wratten zijn knobbeltjes die ruw en hard aanvoelen. Soms zien ze er een beetje bloemkoolachtig uit. Ze komen vooral voor op handen en voeten. Wratten worden veroorzaakt door een virus, het humaan papillomavirus. Wratten kunnen geen kwaad en hoeven alleen behandeld te worden als je er veel last van hebt. Wratten verdwijnen meestal vanzelf zonder littekens. Als je weinig last hebt van de wratten kun je het beste afwachten en niets doen. Heb je veel last van je wratten, zoals pijn of irritatie? Dan kun je telefonisch een afspraak maken voor een behandeling via 0416-691260.

Klik hier voor meer informatie over wratten
Ik wil graag psychische ondersteuning
Als je voelt dat er iets speelt waar je niet uitkomt, is het goed om hulp te zoeken. Je kunt je vraag of zorg aan ons voorleggen bij de assistente. Zij kan je op de wachtlijst zetten bij de psychische ondersteuners. We bekijken samen met jou wat er speelt en zorgen ervoor dat jij gepaste hulp krijgt.

Sinds een aantal jaar hebben we in onze praktijk de praktijkondersteuner GGZ. Zij ondersteunen in de psychische zorgverlening. Bij psychische klachten zoals somberheid, angsten, burn-out of rouwverwerkingsproblemen kun je een afspraak maken bij een van de praktijkondersteuners GGZ. Je hoeft hiervoor niet eerst een afspraak te maken bij de huisarts. Indien nodig zal de praktijkondersteuner GGZ altijd overleggen met de huisarts.

De praktijkondersteuner GGZ zal met jou een intakegesprek voeren en nagaan waar je last van hebt. Op basis van dit gesprek zal, in overleg met jou, bekeken worden of dat je naar bijvoorbeeld een psycholoog of maatschappelijk werker wordt doorverwezen of dat zij samen met jou ondersteunende gesprekken aangaan om de klachten te verminderen.
Kan ik ook voor iemand anders een afspraak maken?
Een gevolg van de nieuwe privacywet AVG is dat patiënten uitsluitend voor zichzelf en/of kinderen tot 16 jaar een afspraak kunnen maken, medicatie kunnen bestellen of medische gegevens kunnen ophalen. Omdat dit in sommige gevallen voor problemen kan zorgen kun je iemand laten machtigen. Dit kan telefonisch, per e-mail of op papier bij de doktersassistente. Denk eraan dat je een geldig legitimatiebewijs meeneemt, zodat wij de identiteit kunnen verifiëren.

Zonder machtigingsformulier is het dus niet mogelijk om voor iemand anders bijvoorbeeld herhaalmedicatie te bestellen of een afspraak te maken.
Kan ik een echo laten maken bij de huisartsenpraktijk?
Jazeker! Dat is één van onze fijne specialismen. Echografie is een volkomen pijnloos en onschadelijk onderzoek. Met behulp van geluidsgolven worden afbeeldingen gemaakt van de te onderzoeken organen. Deze afbeeldingen geven informatie over de vorm, de structuur en de ligging van de organen. Een echo duurt meestal niet langer dan twintig minuten. In huisartsenpraktijk Wijk en Aalburg is dokter Wensink gespecialiseerd in echografie. Hij doet dit op verwijzing van een collega huisarts.

Meer informatie over echografie
Ik wil graag mijn urine laten onderzoeken
Heb je plasklachten? Je kunt dan iedere werkdag tot 10.00 uur je ochtendurine inleveren bij de balie assistente. Wij vragen je van tevoren te bellen, zodat we de privacygevoelige vragen niet aan de balie hoeven te stellen.

Of je kunt thuis alvast onderstaande formulier uitprinten en invullen en die met je urine aan de balie afgeven. Wij kijken de urine voor je na en overleggen met een huisarts.
Voor de uitslag kun je na 14:00 uur bellen of we sturen je een bericht via MijnGezondheid.net

Formulier urine onderzoek